2008. augusztus 12., kedd

De mi az a fusaléb?

Azt értem, hogy villanymotor, de mégis mi hajtja? - örök kérdés. Vallom, ha megismerjük egy szó eredetét, közelebb kerülünk általa a megoldáshoz, ahhoz, hogy megismerhessük a szavak mögött álló embereket, a kort amiben élnek, a gondolataikat, cselekvésük mozgatórugóit. De mi is az a fusaléb? - Tettem fel magamnak a kérdést az utóbbi napokban. Az elmémbe vad erővel tolakodó kérdés szinte mindent a háttérbe szorított, gondolataim udvarát tisztára seperve, elfoglalva minden apró helyet más tűnődni való elől. Már bevallhatom, hogy kiterjedt kutatást folytattam, mert nem hagyott nyugodni az, hogy mi is az a fusaléb? Hajdanán, mikor ismert régészek megtaláltak egy táblatöredéket a 'Ave Cezar vavan' felirattal, hasonló gondoknak néztek elébe, mikor megpróbáltak rájönni arra, hogy mit jelenthet az, hogy 'vavan'. A megoldás végül is hamarabb jött, mint remélhették volna, az éjszakai portás vezette rá őket, amikor megadta a rég várt választ. A tábla jelentését nem a római korban kell keresni - a magyarázat prózai - 'A vécé zárva van'. Próbáltam tehát ezen az úton elindulni fusaléb ügyben, de zsákutcákba futottam. Ha anagrammaként értelmezem, sokféle megoldást kaphatok - de mint azt Sifrián professzor munkássága után tudhatjuk - az egresből is sok mindent ki lehet préselni, ha kínvallatásnak vetik alá.  Itt is zárt kapukat döngettem, pedig érzésem szerint sosem voltam ennyire közel a titok nyitjához. Ekkor beütött az isteni szikra! A helyes választ a reneszánsz kor Itáliájában kell keresni! Ezután rájöttem arra is, hogy a szó rossz! Hibás helyesírású alakját az olasz-orosz, orosz-magyar átíráskor nyerte el, valójában az eredeti írásmód szerint 'ssufaléb'-nek kell írni. Innen már egyszerű volt az ügy.. A kor nagy alakja, Leonardo da Béla, tudjuk, hogy tükörírással írt, mert így volt kedve, illetve kicsit az ellenségei megtévesztése miatt is. Rajongói tudták ezt, és amikor Firenzébe betörtek a franciák egy kicsit garázdálkodni, a mester dolgozószobája falára az alábbi felirat került: 'SSufaléb!' Innen  tudhatta meg a nagy ember, hogy itt, az idő, menekülni kell! Az írás egyértelmű - Béla, fuss! A vakszerencse vezetett rá arra, hogy az ügyet megnyugtatóan lezárhatom, a szó végre ismert. Ha találkoztok is más megoldással, ne hallgassatok rájuk, mert hamis próféták felbukkanhatnak ugyan, de az igazi megoldás kulcsa itt van ezeken a lapokon..
Az írás BDK játékára készült.

Nincsenek megjegyzések: