2014. január 23., csütörtök

Repülősdi

A minap hallottam egy előadáson és gondoltam, hogy megosztanám az ott tudomásomra jutott igét a repülőterekről. Sokaknak talán nem evidens, ha repülős filmekben azt hallja, hogy leszállás a 13-as, vagy 18-as pályára. Régebben bennem is szöget ütött a gondolat, hogy például Ferihegyen nem lehet fizikailag olyan sok pálya - de túl sokat nem zavart a dolog és hamar túl is tettem magam a nyilvánvaló lehetetlenségen. Aztán már kiderült a turpisság, ugyanis ezek a számok nem egyszerű sorszámok, ahogy azt a közönséges halandó gondolná, hanem a leszállópálya irányát jelzik a pilótának, ráadásul úgy, hogy a tényleges irányt (Ahol a 0, azaz a 360 fok  - észak) elosztják tízzel és ez az a bizonyos szám. Tehát a 13-as pálya iránya 130 fok és mivel egy pályának rendszerint két vége van, azaz a másik fele felől is le lehet rá szállni, ahhoz egy 180 fokkal eltérő számpár tartozik. Tehát a 13-as pálya (130 fok) párja a 31-es (130+180 fok). Furcsa mód a 13-as számnak nincs jelentősége a repülésben, viszont az észak-déli pályairánynál nem használják a 00 számot, azt bizonyos ajtókra írják csak fel. Helyette a 36 - 18 pályaszámok a nyerők. Nem mondom, hogy ezzel a hírrel most megváltottam a világot, de talán kevésbé halunk meg hülyén és ez egy számomra megfelelőnek tűnő cél lehet..

Nincsenek megjegyzések: