2012. május 27., vasárnap

Nyírő József

Nyírő újratemetésének apropóján jutott eszembe pár dolog. Sok emberrel ellentétben, akik most úton útfélen az újratemetés ellen vagy éppen mellette háborognak, én valóban olvastam tőle könyvet és tetszett. Az 'Uz Bence' című műve azóta is a kedvencem, sőt a gyereknek is tetszett, ő is elolvasta már. Semmi ideológiailag károsat nem véltem benne felfedezni, mindenkinek ajánlhatom, kedves kis mű, az erdélyi emberekről. Tulajdonképpen nem is igen tudtam volna erről ez emberről aki ezt a könyvet írta, elképzelni hogy nyilas volt. De itt jön a kérdés, hogy szétválasztható-e valaki élete attól, amit írt? Írhat-e egy náci attól még jó művet, ha nem a nácizmust próbálja élvezhetővé tenni, vagy eleve egy ilyen ember minden munkáját ki kell dobnunk csak azért, mert kétes politikai ideológiát vallott a magáénak? Meg kell-e vetnünk őt azért, mert haláláig hű maradt valamihez, miközben emberek ezrei voltak előbb hithű horthysták, majd nácik, aztán nyilasok, kommunisták és most lelkes jobb illetve baloldaliak? Hallottam valakitől olyasmit, hogy addig szerette Oliver Shanti zenei munkásságát, amíg ki nem derült róla az, hogy pedofil. A zene az zene, lehet jó vagy rossz. Vagy nem is a művet kell szeretni, hanem a mögötte lévő embert? Nem kívánom Nyírő József semmilyen politikai tettét kimagyarázni, de elképzelhetetlen, hogy bár bizonyos dolgokban tévedett, de attól még jó könyveket írt?

Nincsenek megjegyzések: